Sunday, August 22, 2010

واردات بی‌رویه خودرو، گستاخی و خودشيريني کمپانی ژاپنی تويوتا

شركت تويوتا كه جزء اولین کمپانی‌هایی بود که مجوز واردات خودروهای خارجی به ایران را از وزرات بازرگانی اخذ كرد و در حال حاضر تعداد زيادي از خودروهاي اين شركت در ايران موجود است، در اقدامي گستاخانه و تبليغاتي اعلام كرد که از اوایل ماه ژوئن صادرات اتومبیل به ایران را برای پرهیز از هرگونه آثار احتمالی بر فروش در بازار آمریکا به دلیل تحریم ها تا زمان نامعلوم معلق کرده است.

به گزارش رجانيوز، اين اقدام سیاسی کمپانی ژاپنی تویوتا در حالي است که نمایندگی اين سازنده خودرو در ایران، در جريان يك‎سري اقدامات ایذایی، برندهای خودروهای تولیدی خود را نه از کشور ژاپن بلکه از کارخانجات مونتاژی در کشور استرالیا! به مقصد بنادر ایران بارگیری مي‌كرد، این درحالی بود که قیمت تمام شده سی-اند-اف خودروها که نماینده تویوتا در ایران محاسبه كرده بود، معادل قیمت و سود بازرگانی و عوارض گمرکی خودروهای ژاپنی بوده است.

اما متأسفانه به‌دلیل عدم نظارت کیفی بر واردات خودرو، بازار ایران آغوش خود را به روی خودروهای مونتاژی تويوتا گشود، به‌طوري كه طی هشت سال گذشته بالغ بر 200 هزار دستگاه از این خودرو ها وارد کشور شده است. بنا به ادعای این کمپانی فقط در سال 2008 تعداد چهار هزار دستگاه "لندکروز" تولیدی وارد ايران شده است.

اکنون دولت ايران باید با اتخاذ سیاست‌های تنبيهی و مقابله آمیز با این اقدام سیاسی شرکت تویوتا که صرفاً به‌دلیل کسب منافع مالی صورت پذیرفته است، مقابله كند و در مورد ادامه اجازه فعاليت به اين كمپاني در بازار ايران در آينده تصميم جدي گرفته شود.

در عين حال، تعهد به مشتریان ایرانی و تأمین قطعات و خدمات پس از فروش، جزء محدودترين موارد از مسئولیت‌های این کمپانی در قبال بازار ایران است و لازم است هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای حفظ حقوق مصرف کنندگان ایرانی در ارتباط با اقدام صرفاً سیاسی این کمپانی انجام شود.

روزنامه اقتصادی نیکِی ژاپن گزارش داد که تویوتا گفته است که صادرات اتومبیل به ایران ناقض تحریم های آمریکا نیست اما تصمیم به توقف آن گرفته است زیرا شرکت هایی که به معامله با ایران ادامه می دهند زیر ذره بین دولت آمریکا قرار گرفته اند.

اما خودشيريني كمپاني ژاپني تويوتا در حالي است كه مقام‌هاي ژاپن اعلام كرده‌اند كه مواردي بيش از تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را به اجرا نخواهند گذاشت.

 

No comments:

Post a Comment