Thursday, April 21, 2011

بررسی ادغام راه و مسکن در کمیسیون عمران

رییس کمیسیون عمران ارزانترین تور ترکیه  مجلس اعلام کرد: هفته آینده در کمیسیون عمران جلسه ای برای رای گیری نسبت به ادغام وزارتخانه های راه و مسکن بین اعضای کمیسیون برگزار می شود و نظر نهایی کمیسیون عمران در این باره اعلام می شود.

علی اکبر آقایی گفت: هنوز نظر رسمی مجلس و کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی پیگیری کننده امور وزارتخانه های راه و مسکن درباره تصمیم دولت ارزانترین تور دبی    به ادغام این دو وزارتخانه جمع بندی و تهیه نشده است.
در همین زمینه یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس به «دنیای اقتصاد» گفت: ادغام طبق قانون حق دولت است؛ اما برای انجام آن، رای مثبت نمایندگان مجلس نیز نیاز است.
روز گذشته ابوالقاسم رحمانی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در اظهار نظری صریح به خبرگزاری مهر اعلام کرده بود: کمیسیون عمران با ادغام وزارتخانه های عریض و طویل راه و ترابری و مسکن و شهرسازی موافق نیست.
به باور وی، توسعه زیر ساخت های هوایی، زمینی ، ریلی و ارزانترین تور مالزی  دریایی در وزارت راه احتمال روند به حاشیه رفتن مسوولیت های وزارت مسکن را افزایش می دهد.
همزمان با مطرح شدن این دیدگاه چند تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن اینکه اظهار نظرعضو مذکور کمیسیون عمران را شخصی خواندند، تاکید کردند که هفته آینده این مساله در میان اعضای کمیسیون عمران به شور گذاشته می شود و نظر نهایی خود را در این باره اعلام خواهند کرد.
علی اکبرآقایی، رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: در صورتی که بخش اعظمی از نمایندگان کمیسیون عمران به این مساله رای منفی دهند، در آن صورت این مهم در صحن علنی مجلس مطرح ارزانترین تور تایلند  خواهد شد تا بالاخره ادغام این وزارتخانه ها برمبنای قانون عملیاتی شود.
وی همچنین اظهارکرد: ادغام این دو وزارتخانه با توجه به اشتراک فعالیتشان کاملا منطقی است.
از دیگر اعضای طرفدار ادغام وزارت
راه و مسکن محمد علی رضایی است؛ طوری که وی ادغام وزارت ارزانترین تور سنگاپور  راه و مسکن را بهترین و ایده آل ترین ادغام در میان وزارتخانه ها توصیف و اظهار کرد: با توجه به اینکه این وزارتخانه ها در امر زیرساخت ها فعالیت دارند، بنابراین ادغام آنها کاملا منطقی است.
اما در این بین محمد تقی بختیاری از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز ضمن قانونی خواندن اقدام دولت در جهت ادغام وزارتخانه ها گفت: اگر چه دولت حق دارد برمبنای قانون این مساله را دنبال کند، اما به رای مثبت نمایندگان در این زمینه احتیاج دارد.
وی گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در حال تهیه طرح توجیهی ادغام وزارتخانه های راه و مسکن است که پس از تهیه آن، مقرر شده است که نسخه ای از آن را در ارزانترین تورارمنستان  اختیار اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار دهند تا نمایندگان در جریان جزئیات و روند اجرایی ادغام وزارتخانه های راه و مسکن قرار بگیرند.
بختیاری اظهارکرد: با توجه به اینکه از ترکیب وزارتخانه های راه و مسکن وزارتخانه جدیدی ایجاد می شود که وظایف و اختیارات جدیدی دارد، بنابراین چارچوب آن حتما باید به تایید مجلس برسد
مرکز آمار نرخ رشد قیمت مسکن در تهران در پاییز 89 را 1/12درصد اعلام کرده که این عدد برخلاف آمار ارزانترین تور استانبول  مربوط به بهار، با نرخ رشدی که سامانه رهگیری معاملات مسکن برای پاییز عنوان کرده، انطباق دارد. گزارش مرکز آمار همچنین نشان می دهد متوسط ارزش معاملاتی آپارتمان های مسکونی تهران طی 9ماه پارسال 12درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و از 58/1 میلیون به 79/1 میلیون تومان رسیده است. طبق اعلام این مرکز، میانگین قیمت زمین و اجاره بها در پایتخت در فصل پاییز 89 به ترتیب 20 درصد و 25 درصد رشد کرده است.

مرکز آمار ایران دیروز گزارش رسمی خود از نوسان قیمت مسکن در تهران طی سال89 را اعلام کرد و در حالی که این مرکز هنوز موفق به جمع بندی آماری درباره میزان رشد قیمت در فصل ارزانترین تور اندونزی  زمستان89 نشده، از رشد 12 درصدی ارزش معاملاتی آپارتمان های مسکونی تهران طی 9ماه اول سال گذشته خبر داده است.
براساس اعلام مرکز آمار، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در فصل پاییز سال گذشته به رقم یک میلیون و 840 هزار تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، 1/12 درصد افزایش یافته است.
آنچه در گزارش جدید مرکز آمار بیش از ارزانترین تور آفریقای جنوبی    اعداد و ارقام اعلام شده، خودنمایی می کند یکسو شدن نرخ رشد قیمت مسکن در این گزارش با گزارش سامانه رهگیری معاملات املاک است، به طوری که این سامانه نیز که در دولت به عنوان نهاد اصلی برای رصد نوسان قیمت مسکن شناخته شده، اخیرا نرخ رشد قیمت آپارتمان در تهران طی 9ماه اول پارسال را 12 درصد اعلام کرده بود.
پیش تر در جریان اعلام نرخ رشد قیمت مسکن در تهران برای فصل بهار89، در حالی که سامانه رهگیری معاملات املاک از رشد 8 درصدی قیمت نسبت به بهار88 خبر داده بود، اما مرکز آمار این نرخ رشد را 4/19 درصد اعلام کرد.
اکنون روایت مرکز آمار از نوسان قیمت مسکن در 9ماه اول سال89 تقریبا با روایت سامانه رهگیری انطباق دارد.
در گزارش دیروز مرکز آمار ایران که با عنوان «اطلاعات مربوط به معاملات مسکونی شهر تهران در پاییز89» منتشر شد و نسخه ای از آن در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفت، آمده است: محاسبه برای تعیین متوسط قیمت مسکن و تعیین نرخ رشد از روی اطلاعات موجود در سامانه معاملات املاک – سامانه رهگیری- انجام شده و پس از تعدیل داده های پرت، آمارها تنظیم شده است.براساس این گزارش، مرکز آمار ایران متوسط قیمت ارزانترین تور آنتالیا  مسکن در تهران در بهار و تابستان و پاییز 89 را به ترتیب 79/1 میلیون، 74/1 میلیون و 84/1 میلیون تومان اعلام کرده است که به این ترتیب متوسط قیمت در 9ماه، رقم 79/1 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که سامانه رهگیری معاملات املاک در گزارشی جداگانه به چاپ رسید، متوسط قیمت مسکن در تهران در بهار و تابستان و ارزانترین تور مارماریس  پاییز سال گذشته را به ترتیب 6/1 میلیون، 68/1 میلیون و 73/1 میلیون تومان اعلام کرده بود. به رغم تفاوت در اعلام متوسط قیمت مسکن در این دو گزارش اما نرخ رشد قیمت در هر دو گزارش، 12 درصد محاسبه شده است.همچنین گزارش مقدماتی مرکز آمار از نوسان قیمت مسکن در زمستان89 حکایت از رشد 9/9 درصدی قیمت در 12ماه سال گذشته دارد.
رشد قیمت زمین در تهران
ارزش معاملاتی زمین مسکونی در شهر تهران در فصل پاییز سال گذشته با رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شد. در فصل پاییز سال گذشته همزمان ارزانترین تور کوش آداسی   با مراجعه های گسترده انبوه سازان به بازار خرید زمین، قیمت زمین رشد کرد طوری که ارزش هر متر مربع زمین از متوسط یک میلیون و 580 هزار تومان در تابستان به یک میلیون و 630 هزار تومان در فصل پاییز رسید و به این ترتیب 5/3 درصد رشد کرد. در تابستان سال گذشته قیمت زمین در پایتخت 5/0 درصد نسبت به فصل بهار همان سال کاهش پیدا کرده بود.
اوضاع اجاره بها در پاییز89
مرکز آمار ایران نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران طی فصل پاییز 89 را 9/24 درصد نسبت به پاییز 88 اعلام کرده است.
براساس این گزارش، متوسط ارزانترین تور ایتالیا  اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 10 هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 5/4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 25 درصد افزایش داشته است. در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط اجاره ماهانه بابت اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، 13 هزار و500 تومان در منطقه یک و کمترین آن 4 هزار و 500 تومان در منطقه 20 بوده است. همچنین تغییرات اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 1600 تومان در ارزانترین تور فرانسه  منطقه 14 و حداکثر 36 هزار و 700 تومان در منطقه یک بوده است.

شنیده ها از سوی بازار اجاره واحدهای مسکونی با شروع سال جدید حاکی از نگرانی مستاجران برای اعلام نرخ های جدید اجاره است .
این در حالی است که اکثر مشاوران املاک معتقد ارزانترین تور پاریس  هستند به دلیل اینکه فصل اجاره هنوز شروع نشده و یک ماهی باقی مانده ، مشخص نیست که مالکان چه تصمیمی برای میزان اجاره بها خواهند گرفت .

از سوی دیگر عده ای از بنگاهداران در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره اظهار کردند : اگرچه یک ماه بعد ، فصل جابجایی مستاجران شروع می شود، اما این روزها برخی از موجران با مراجعه خود به بنگاه ها خبر از اعلام نرخ های جدید اجاره برای تنظیم قراردادهای آینده می دهند .
این روزها عده ای از مشاوران املاک، بی انصافی برخی موجران و از سوی دیگر عدم عرضه مسکن استیجاری را علتی برای پیشنهاد اجاره بهای سنگین می دانند .
نادری ، بنگاهداری در این باره اظهار کرد : مدت زیادی است که در بازار اجاره رسم شده مالکان بر اساس مبلغ مورد نیاز ماهانه خود نرخ های اجاره را تعیین می کنند و از طرف دیگر ارزانترین تور لندن  عدم برخورد مسوولان مربوطه با این دسته از مالکان باعث شده تا آنها در برخی مواقع حتی پرداخت اجاره بهایی بیش از مبلغ مورد نیاز خود را بر عهده مستاجران می گذارند .
وی در ادامه تصریح کرد : اگر عرضه مسکن ارزانترین تور انگلستان  استیجاری از سوی دولت انجام شود و از سوی دیگر طرح مسکن مهر در هکتارها زمین بلااستفاده داخل تهران اجرا شود مستاجران از پرداخت نرخ های سنگین اجاره معاف خواهند شد؛ چرا که مشخص است که بازار اجاره کاملا خصوصی و محدود شده است .
یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه تهرانپارس درباره وضعیت فعلی بازار اجاره گفت : در حال حاضر نرخ های اجاره نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، اما به نظر می رسد که در اواسط اردیبهشت ماه نرخ های اجاره با نوسان مواجه شود .
باجلان در ادامه افزود : اکنون در بین نرخ های ارزنده اجاره هم نرخ های کاذب به چشم می خورند که دلیل آن جبران کم و کاستی درآمد موجران است .
علاوه براین در منطقه نارمک یکی از فعالان بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد : در حال حاضر تعداد متقاضیان در بازار اجاره انگشت شمار است و پیش بینی می شود ارزانترین تور اسپانیا  که از ماه آینده حجم رفت و آمد مستاجران در بازار به حداکثر برسد .
شریفی تصریح کرد : اگر هر ارزانترین تور استرالیا  چه سریع تر مسکن مهر تحویل متقاضیان داده شود از میزان نرخ های اجاره کاسته خواهد شد؛ چراکه از این طریق عده ای از مستاجران از بازار اجاره خارج می شوند و موجران در مقابل ، مجبور به کاهش نرخ های اجاره می شوند .
از طرف دیگر برخی از بنگاهداران تاکید می کنند که نرخ های اجاره سلیقه ای تعیین می شود . یکی از بنگاهداران واقع در منطقه نارمک در این رابطه اذعان کرد : برخی از مالکان علاوه بر نوع امکانات حتی مصالح به کار رفته در واحد خود را در تعیین نرخ اجاره دخیل می دانند و البته بافت بومی منطقه هم تاثیرگذار بر این مساله خواهد بود .
وی خاطرنشان کرد : بعید به نظر می رسد که مشکلات مستاجران که قسمت اعظم آن مربوط به میزان اجاره بها است ، امسال هم رفع شود؛ چرا که از یک سو میزان درآمدهای اندک و ارزانترین تور یونان  از طرف دیگر انتظارات بی دلیل موجران برای تعیین نرخ های اجاره همچنان ادامه دارد
معاون وزارت راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه هیچ تصمیمی مبنی بر انتقال معاونت شهرسازی و معماری و معاونت عمران و بهسازی بافت های فرسوده به وزارت کشور صادر نشده است از رد قطعی ارزانترین تور لبنان  احتمال پیوستن معاونت های مذکور به وزارت کشور خبرداد.

مهندس احمد صادقی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه معاونت شهرسازی و معماری و نیز معاونت بافت فرسوده از معاونت های مهم و تخصصی وزارت مسکن هستند ارزانترین تور کیش  که دامنه فعالیت آنها کاملا تخصصی است بنابراین امکان ندارد که فعالیت این معاونت ها در وزارت کشور یا شهرداری گنجانده شود. معاون پیشین وزیر مسکن در بافت های فرسوده با اشاره به اینکه نوسازی بافت های فرسوده حوزه تخصصی و گسترده ای است، گفت: اشتراک کاری این معاونت به شهرداری دلیل قانع کننده ای برای انتقال این معاونت با ارزانترین تور امارات  شهرداری تهران نیست. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: اصولا تلفیق معاونت ها در وزارتخانه راه و مسکن براساس اصول کارشناسی صورت می گیرد. به عنوان مثال در وزارتخانه های راه ومسکن به صورت توامان دو معاونت مربوط به مجلس وجود دارد که حوزه کاری مشترکی دارند و ترکیب آنها کاملا منطقی است که پس از ادغام می توانند ارزانترین تور کویت  بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهند. صادقی همچنین درباره نام جدید وزارتخانه راه و مسکن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز هیچ تصمیمی درباره نامگذاری وزارتخانه جدید صورت نگرفته است اما قرار است این وزارتخانه محور فعالیتش اقدامات زیربنایی باشد.

..

No comments:

Post a Comment