Tuesday, April 13, 2010

هدفمند كردن يارانه‌ها و افزايش 26 درصدي قيمت خودرو

به گفته وی، این 26 درصد افزایش قیمت را مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرده و ایران خودرو نیز در زمینه افزایش قیمت خودروها در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برآوردی در همین حدود دارد.
این مقام مسوول تاکید می‌کند: اگرچه خود واحدهای تولید خودرو و قطعه، به تنهایی چندان تحت تاثیر منفی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نمی گیرند، اما از آنجا که فولاد و مواد پتروشیمی، جهش قیمتی شدیدی را در جریان اجرای قانون مورد نظر، تجربه مي‌کنند، قیمت خودرو نیز رشدی قابل توجه را به خود خواهد دید، چراکه فولاد و مواد پتروشیمی، جزو مواد اولیه تولید خودرو به شمار مي‌روند و گرانی آنها یعنی گرانی خودرو. اظهارات این مقام مسوول در شرایطی است که به گفته کارشناسان و همچنین اهالی صنعت، هم‌اکنون که خون یارانه‌ها در بدنه صنعت جاری است، هزینه تولید خودرو در ایران، بسیار بالاست و حال اگر این خون نیز خشک شود، هزینه‌ها بیش از این افزایش مي‌یابد و به گرانی خودروهای تولید داخل، مي‌انجامد.
در واقع به اعتقاد کارشناسان، «انرژی ارزان» در کنار «نیروی انسانی ارزان»، تنها مزیت‌هاي تولید در ایران به شمار مي‌روند و با از بین رفتن هر یک از این مزیت‌ها، نمودار هزینه‌هاي تولید، صعود خواهد کرد.
در حال حاضر پراید، پرتیراژترین و ارزان ترین خودرو داخلی به شمار مي‌رود و اگر پیش‌بینی افزایش قیمت 26 درصدی خودروها، تحقق یابد، قیمت این محصول از هفت میلیون و 500 هزار تومان، به 9 میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید.

No comments:

Post a Comment